Arabuluculuk Daire Başkanlığı ve Görevleri

Arabuluculuk Daire Başkanlığı, Türkiye’de adalet sisteminin bir parçası olarak alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biri olan arabuluculuğun düzenlenmesi, geliştirilmesi ve denetlenmesi amacıyla faaliyet gösteren resmi bir kurumdur.

Arabuluculuk Daire Başkanlığı, bir daire başkanı, yeteri kadar tetkik hâkimi ve diğer personelden oluşur (HUAK madde 29/1, HUAKY madde 51/1). Daire Başkanlığı nezdinde, Kanun ve bu Yönetmelikle verilen arabuluculuk faaliyetleri ile ilgili görevleri yerine getirmek üzere; Arabuluculuk Hizmetleri Bürosu, Sicil Bürosu ve Eğitim Bürosu gibi bürolar başta olmak üzere hizmetin gereklerine uygun olarak yeterli sayıda bürolar oluşturulur (HUAKY madde 51/2).

Daire Başkanlığının görevleri genel olarak şunlardır (HUAK madde 30/1, HUAKY madde 52/1):

a) Arabuluculuk hizmetlerinin düzenli ve verimli olarak yürütülmesini sağlamak,

b) Arabuluculukla ilgili yayın yapmak, bu konudaki bilimsel çalışmaları teşvik etmek ve desteklemek,

c) Kurulun çalışması ile ilgili her türlü karar ve işlemi yürütmek ve görevleri ile ilgili bakanlık, diğer kamu

kurum ve kuruluşları, üniversiteler, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu yararına çalışan vakıf ve dernekler ile uygun görülen gönüllü gerçek ve tüzel kişilerle iş birliği yapmak, ş

d) Arabuluculuk kurumunun tanıtımını yapmak, bu konuda kamuoyunu bilgilendirmek ulusal ve

uluslararası kongre, sempozyum ve seminer gibi bilimsel organizasyonları düzenlemek veya desteklemek,

e) Ülke genelinde arabuluculuk uygulamalarını izlemek, ilgili istatistikleri tutmak ve yayımlamak.

f) Arabuluculuk eğitimi verecek kuruluşlar tarafından bu amaçla yapılan başvuru ile eğitim kuruluşları sicilindeki kaydın geçerlilik süresinin uzatılması talebinin karara bağlanmasını Bakanlığın onayına sunmak, arabuluculuk eğitimi verecek eğitim kuruluşlarını listelemek ve elektronik ortamda yayımlamak,

g) Arabulucu sicilini tutmak, sicile kayıt taleplerini karara bağlamak, yukarıda 3.3. başlık altında incelenen Yönetmeliğin 25. Maddesinin bir ve dördüncü fıkraları kapsamında arabulucunun sicilden silinmesine karar vermek ve bu sicilde yer alan kişilere ilişkin bilgileri elektronik ortamda duyurmak,

h) Arabulucular tarafından arabuluculuk faaliyeti sonunda düzenlenen son tutanakların kayıtlarını tutmak ve birer örneklerini saklamak,

ı) Görev alanına giren kanun ve düzenleyici işlemler hakkında inceleme ve araştırma yaparak Genel Müdürlüğe öneride bulunmak,

i) Yıllık faaliyet raporunu ve izleyen yıl faaliyet planını hazırlayarak Kurulun bilgisine sunmak,

j) Yıllık Arabuluculuk Asgari Ücret Tarifesini hazırlamak.

Arabuluculuk Daire Başkanlığı, uyuşmazlıkların mahkemeye gitmeden çözülmesine olanak tanıyarak, hem taraflar arasındaki anlaşmazlıkların daha hızlı ve dostane bir şekilde çözülmesini, hem de yargı sisteminin üzerindeki iş yükünü azaltmayı sağlar.

Sitemizi kullanarak çerezlere (cookie) izin vermektesiniz. Detaylı bilgi için Çerez Politikamız'ı inceleyebilirsiniz. TAMAM