Liderlik

Takım çalışmasının büyük önem kazandığı iş hayatında liderliğin önemi daha da artmıştır. Takım oluşturma ve bu takımın etkili bir şekilde çalışmasındaki en önemli öge, liderin çalışanları ile arasındaki statü engelini en aza indirmede gösterdikleri başarıdır.

Liderlik, organizasyonun başarıya ulaşması için çalışanların motive etmek ve iyi bir şekilde yönetmek; yönetimdeki dürüstlük, güven açıklık ve çalışanlara saygıyı temin ve tesis etmek olarak tanımlanmıştır. Lider olarak izleyenler insanların peşlerinden sürüklerler; takip edenler onları severek ve isteyerek takip ederler. Lidere inanır ve sayarlar. Liderlikte işin içine karizma girer, motivasyonda ekstremler zorlanır. Fedakârlık, alçakgönüllülük liderliğin temelinde yatan özelliklerdir. Liderliğin temeli güven uyandırmaktır. Kişisel otorite, ileriye görüş, çeşitli karakter özellikleri, kesinlik, cesaret, doğruluk, zekâ gibi kişisel vasıfları aynıdır.  Fakat liderlik açılım gerektirir. Bir liderin başarısı, kendi grubunun görüş açısı bakımından üyelerin bireysel amaçlarına veya ihtiyaçlarını sağlamak için grubu peşine sürükleme yeteneğine bağlıdır.

Yönetimde liderlik, bir organizasyonun veya bir grup insanın hedeflere ulaşmak için yönlendirilmesi ve motive edilmesi sürecinde önemli rol oynamaktadır. Liderlik, sadece otoriteye dayanan bir konum değil, aynı zamanda etkili iletişim, karar verme, vizyon oluşturma ve insanları bir araya getirme becerisini içeren bir yetenektir.

Liderlik kavramı, bir liderin belirli özellikleri ve davranışları sergileyerek takımı veya organizasyonu etkileyebilme kabiliyetini ifade eder. Bu özellikler arasında güvenilirlik, dürüstlük, kararlılık, empati, motive etme ve problem çözme gibi beceriler yine ön planda tutulmaktadır.

Takım oluşturma ve bu takımın etkili bir şekilde çalışmasındaki en önemli öge, liderlerin, çalışanlarıyla arasındaki statü engelini en aza indirmede gösterdikleri başarıdır. Bu manada etkili lider, davranış tarzı ile gruptan birisi gibi algılanan aynı zamanda tüm grup üyelerinin kendilerini grup içerisinde lider kadar rahat hissetmelerine yardımcı olan bir örgütsel ortamı yaratabilen kişidir. Liderlik, pek çoklarının düşündükleri gibi liderin mistik ve esrarengiz yapılarından veya onlara sahip oldukları karizmatik ve farklı kişilik özelliklerinden kaynaklanmaktadır.

Yetkinin paylaşıldıkça ve verildikçe arttığı ve her insanın gerçek bir fark yaratabileceğini belirleyen liderler, takım anlayışına dayalı ve katılımı esas alan bir kültür yaratmayı başardıklarında çalışanlar işletmenin olgun birer partneri haline gelirler. Sonuç örgütsel gurura sahip, sürekli gelişmeye adanmış bir işletme kültürünün yaratılmış olmasıdır.

Günümüzde bir işletmenin önüne çıkan fırsatları kullanma yeteneği genellikle işletme içinde bulunan yetenekli insanların bir araya getirilmesi ve etkili bir şekilde yönetilmeleriyle doğru orantılıdır. Yaşanan değişim süreci örgütlerin ve projelerin yönetiminde yeniden yapılanmayı ve takım çalışmasını zorunlu hale getirmiştir. Lider takımın üyelerince kesin kararlar alabilen, üst yönetimle çalışabilen ve ihtiyaç duyulduğunda takıma yön verebilen biri olarak algılanmadır. Takım lideri, takım başarılarına katkıda bulunacak bir anlayış ve kabul edilmiş prensipler geliştirmesine yardımcı liderlik sağlayabilmelidir.

 

 

Sitemizi kullanarak çerezlere (cookie) izin vermektesiniz. Detaylı bilgi için Çerez Politikamız'ı inceleyebilirsiniz. TAMAM