P4C Nedir?

P4C; çocukların dinlenmesine, düşünmesine, konuşmasına sorgulama alışkanlığı kazanmasına, saygılı ve eleştirel bir şekilde farklı bakış açılarını önemsemesine destek olur.

P4C (Philosophy for Children), Çocuklar İçin Felsefe, çocukların eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanan bir eğitim yaklaşımıdır. Bu yaklaşım yöntemi, çocukların kendi düşüncelerini ifade ermelerine, başkalarının fikirlerini dinlemelerine ve birlikte felsefi konuları keşfetmelerine olanak tanımaktadır. P4C eğitimi, dinamik ve sosyal açıdan eleştireldir. Öğretim, öğrenme ve okullaşma hakkında felsefi içerikli sorular soran ve çocukluk, eğitim, toplum ve demokrasi hakkında daha geniş tartışmalara katkı sağlayan bir programdır. Öğrenciler felsefi sorular sorma, düşüncelerini mantıklı bir şekilde ifade etme ve çeşitli bakış açılarını değerlendirme yeteneklerini geliştirmeye yardımcı olur. İşte bu yöntem genellikle sınıf içerisinde grup tartışmaları, metin analizleri ve düşünme oyunları gibi etkinliklerle uygulanmaktadır. P4C, çocukların eleştirel düşünme, problem çözme ve empati gibi hayat, becerilerini güçlendirirken aynı zamanda özgüvenlerini arttırır ve öğrenmeye olan tutumlarını olumlu yönde etkilemektedir.

P4Cnin başlıca temel prensiplerinden biri, çocukların felsefi sorular sormasına teşvik etmektir. Bu sorular, hayatın anlamı, doğru ve yanlış, adalet, özgürlük gibi konuları içerebilir. Öğretmenler, sınıftaki ortamı destekleyerek, çocukların bu soruları keşfetmelerine ve tartışmalarına yardımcı olabilirler. Çocukların ders içerisinde sorgulama yoluyla kazandığı beceriler, anlam içeren ve günlük yaşamda somut karşılığı olan becerilerdir. P4C; çocukların dinlenmesine, düşünmesine, konuşmasına sorgulama alışkanlığı kazanmasına, saygılı ve eleştirel bir şekilde farklı bakış açılarını önemsemesine destek olur.

P4C temel prensipleri:

  • Özgürlük ve Katılım: Çocukların özgürce düşünmeleri, ifade etmelerine ve tartışmalarına katılmalarına olanak tanır.
  • Demokratik Ortam: Her öğrencinin fikirlerinin değerli olduğu kabul edilir ve herksin söz hakkına saygı duyulur böylece sınıf içerisinde demokratik bir ortam oluşturulur.
  • Eleştirel Düşünme: P4C, çocuklara verilen soruları ve konuları derinlemesine düşünmesine ve farklı bakış açılarını değerlendirmesine, mantıklı sonuçlara ulaşmasını sağlayarak eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesini hedefler.
  • İş birliği ve Empati: Çocuklar sınıf içerisinde birlikte düşünmeyi ve tartışmayı teşvik eden iş birliği odaklı etkinliklere katılırlar böylece birbirlerinin düşüncelerine saygı göstermeyi ve empati kurmayı öğrenmiş olurlar.
  • Eleştirel İfade: Öğrencilerin kendi düşüncelerini etkili bir şekilde iletmeleri, fikirlerini mantıklı bir şekilde ifade etme ve argümanlarını savunma becerisini kazandırır.

Diyaloğa dayalı öğrenme sayesinde eğitimde anlam çokluğu beklenir ve bu önemlidir. Öğrencilerin konuşma ve birbirlerini dinleme biçimleri, tüm seslerin konuşabileceği ve dinlenebileceği sosyal, ontolojik bir alan yaratır. O halde P4C kendi başına bir ders olarak doğru işlendiği taktirde epistemolojik, ontolojik ve etik birçok değeri içinde barındırarak eğitimde diğer derslerde sağlanmayan çok yönlü gelişimi ve yaşam kalitesini arttırmayı desteklemektedir.

 

Sitemizi kullanarak çerezlere (cookie) izin vermektesiniz. Detaylı bilgi için Çerez Politikamız'ı inceleyebilirsiniz. TAMAM