Sokratik Diyalog’ un kökeni Sokrates’ e kadar uzanmaktadır. Sokrates M.Ö. 5. Yüzyıl da Atina ‘da yaşayan ve daha sonra öğrencisi Platon tarafından yazılan diyaloglara yer alan bir Yunan filozofudur. Platon’ un Diyalogları bu nedenle Sokrates’in felsefesi ve yöntemi için mevcut olan en iyi kaynaktır. Sokratik Diyalog yönteminin çocuklarda P4C eğitimi için en önemli yönü; bir bakış açısıyla sorgulamak, çevre ilişkilerini arındırmak, kişiye felsefi düşünmeyi öğretmek ve kişinin düşündüğü anlaşılır bir felsefi dil kullanarak, sosyal ilişkileri de önem vererek ifade edilmesidir.
Sokratik Diyalog, kişiler arasında yeterliliğin önemli bir parçası olan diyalojik becerileri içerir ve yönlendirir. Sokratik Diyalog, diyalog içerisinde öğrenme deneyimlerinin koşullarını da sağlar. Sokratik Diyalog’ un kullanıldığı diyalojik beceriler; dinlenme, formüle etme ve yeniden formüle etme, açıklama, anlamayı kontrol etme, takip etme, varsayımları araştırma ve açıklama, somutlaştırma ve soyutlamadır.
Sokratik Diyalog, P4C’nin temel unsurlarından birisidir. Sokratik diyalog, çocuklara birlikte düşünmeyi, soru sormayı, başkalarını dinlemeyi ve farklı fikirleri tartışmayı öğretmek için kullanılır. Öğrenciler, bir konu hakkında bir araya gelerek bir yönetici eşliğinde belirli bir soru veya konu etrafında düşünce alışverişinde bulunurlar. Yönetici, katılımcıları düşünmeye teşvik eden sorular sorar ve katılımcıların kendi fikirlerini ifade etmelerine ve diğerlerinin fikirlerini dinlemelerine olanak tanır.
P4C, çocukların eleştirel düşünme becerilerini güçlendirirken aynı zamanda onların felsefi konuları anlama ve değerlendirme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olmakla birlikte öğrencilerin özgüvenlerini arttırır, empati geliştirmelerine yardımcı olur ve onları daha iyi birer düşünür ve iletişimci olmalarına olanak sağlar. Sokratik diyalog, P4C eğitiminin merkezinde yer alarak çocukların derinlemesine düşünmelerine teşvik etmektedir.